شرح فنی رشته های سومین دوره مسابقات ملی مهارت نوجوانان
1. راهکار های نرم افزاری برای کسب و کار
این مسابقه با هدف توسعه توانمندیهای برنامهنویسان نوجوان در حوزهی توسعه نرمافزار طراحی شده است و شامل دو بخش اصلی میباشد:
بخش اول: توسعه نرمافزار ویندوز با داتنت
زمان اجرا : 3 ساعت
نرمافزار موردنیاز:
معیارهای نمرهدهی:
بخش دوم: توسعه اپلیکیشن موبایل با جاوا و زامارین
زمان اجرا : 2:30 دقیقه
نرمافزار موردنیاز:
معیارهای نمرهدهی:
2. فناوری طراحی گرافیک
این رشته که یکی از بخ شهای مهم و جدا نشدنی صنعت تبلیغات و بازاریابی محسوب م یشود و افراد شرکت کننده در این رشته می بایستتسلط کامل به نرم افزارها ی 2024ADOBE از جملهIllustrator ،Photoshop داشته باشد و برخی از زمینه های پروژه هایمسابقات ازجمله موارد زیر می باش د:
و لازم به ذکر است که در مرحله اول بصورت کتبی برگزار میگردد علاوه بر نرم افزارها می بایست مبانی هنرهای تجسمینیز مورد مطالعه قرار گیرد .
3. نقشه کشی معماری به کمک اتوکد
این رشته به دو موضوع معماری یک ساختمان مسکونی و اجزاء و قسمت های مختلف آن و ارتباطات بین فضاهای داخلی از یک طرف و روش ترسیم یک ساختمان با استفاده از نرمافزار اتوکد (AutoCAD) می پردازد.
درک بهتر سبک و شیوه های معماری اسلامی – ایرانی و نیز معماری سایر جوامع، نیاز به مطالعه جامع و فراگیری همه اصول و ضوابط مرتبط با آن داشته و قبل از شروع به کار ترسیم و تبدیل خطوط و زوایا به یک نقشه خانه، می بایست همه عوامل انسانی، زیستی، اقلیمی، فنی و مهندسی و میزان دسترسی به مصالح بومی هر منطقه مدنظر طراح و نقشه کش قرار گیرد تا محصول که همان ساختمان می باشد، در عالی ترین حد بهره دهی قرار داشته و امنیت و آسایش زندگی را برای استفاده کنندگان خود فراهم آورد.
از طرفی، نرم افزار اتوکد که توسط شرکت اتودسک (Autodesk) تهیه و در دسترس متخصصین رشته های فنی و مهندسی قرار گرفته است، برای ترسیم کلیه قطعات صنعتی و نقشه های مهندسی و ساختمانی در محیط دو و سه بعدی استفاده می شود. این نرم افزار قدرتمند می تواند با کمک ذهن خلاق کاربر و استفاده از ابزارهای ترسیمی و ویرایشی خود، ضمن ایجاد یک نقشه دقیق و کامل، سرعت مناسبی در کار مهندسین بوجود آورده تا پروسه تبدیل فکر و ذهن به نقشه در کمترین زمان ممکن انجام شده و نقشه ترسیم شده با جزئیات لازم به دست تولید کنندگان قطعات صنعتی و مجریان ساختمانی برسد.
علاقمندان به شرکت در رشته « نقشه کشی معماری به کمک اتوکد» می بایست ضمن مطالعه ضوابط معماری ساختمان و شناخت ارتباطات بین فضاهای مختلف یک خانه با کاربری مسکونی، با فرامین و دستورات ترسیمی و ویرایشی و سایر دستورات پر کاربرد نرم افزار اتوکد نیز آشنا و مهارت کافی در استفاده از این نرم افزار را فرا گیرند تا در کمترین زمان و با بهترین جانمایی فضا و در نظر گرفتن بهینه ترین چیدمان ممکن، نقشه مورد نظر را ترسیم نماید. برای این مهم پیشنهاد می شود کتب مربوط به نقشه کشی معماری و نیز آموزش نرم افزار اتوکد مطالعه شود. کتاب «نقشه کشی معماری» نوشته عبید اله جرجانی برای این امر مناسب می باشد.
4. توسعه نرم افزارهای موبایل
توسعه دهندگان برنامهها ی موبایل از فناور ی های بروز برای طراحی و ایجاد اپلیکیشنها ، استفاده میکنند که جذاب بوده و به خوبی روی تلفنها کار کند. توسعه برنامهها ی موبایل میتواند برا ی شما مناسب باشد اگر به موارد زیر علاقه دارید:
-حل مسائل پیچیده
-تولید یک برنامه با استفاده از خلاقی ت
-استفاده بهینه از زمان و پیداکردن سریع ترین راه حل
ما هر روز از اپلیکیشنها روی تلفنها ی خود استفاده میکنیم. وظیفه توسعه دهنده برنامهها ی موبایل، ایجاد این ابزارهای ضرور ی برای هر جنبه، از زندگی ما است.
به عنوان یک روش به سرعت در حال افزایش برای ارتباط و اشتراکگذار ی اطلاعات، این یکی از سریعترین مشاغل در حال رشد است که فرصتهایی برای اشتغال و خوداشتغالی، به ویژه برای جوانان و نوجوانان، ارائه م یدهد.
به این ترتیب ،ممکن است شما نقشی به خوبی توسعهیافته برای یک شرکت در یک بخش خاص ،مانند تحویل یا فروش، داشته باشید یا بتوانید به عنوان یک فریلنسر راهحلهای سفارشی به کسبوکارهای کوچکتر ارائه د هید.
توسعه برنامهها ی موبایل نیازمند درک فناور ی و طراحی برای ساخت اپلی کیشنی است که جذاب بوده و به خوبی کار کند. شما باید نیازهای مشتر ی را درک کرده و یک چارچوب مبتنی بر تست برای محصولی ایجاد کنی د که قابل اعتماد، قابل بروزرسانی و برای کاربر قابل فهم و استفاده آسان باشد.
نرم افزار های مورد استفاده:
شرکت کنندگان برای تولید اپلیکیشن های موبایل مجاز به استفاده از نرم افزارAndroid Studio می باشند که آخرین نسخه آن بهمراهSDK های مربوطه بر روی سیستم رقابت کنندگان نصب خواهد شد.
توانایی های مورد نیاز:
نحوه طراحی پروژه:
مسابقات بصورت یک پروژه عملی سه ساعته در صبح و یک پروژه عملی دوساعته در بعد از ظهر همان روز خواهد بود.
نحوه ارزشیابی
ارزشیابی به دوصورت "ارزشیابی بر اساس اندازه گیری" و " ارزشیابی بر اساس قضاوت" خواهد بود که بخش های مختلف پروژه به آیتم های منطقی برای نمره دهی با وزن های قابل قبول تبدیل خواهند شد که وزن نمره هر پروژه بر اساس زمان آن پروژه تقسیم خواهد شد. در هر پروژه نود درصد پروژه بر اساس نمره دهی اندازه گیری و حداکثر ده درصد آن بر اساس اندازه گیری قضاوت خواهد بود.
5. فناوری های وب
فناوری وب شامل مهارتها و تخصصهای مختلفی در طراحی، توسعه، تولید و نگهداری وبسایتها و برنامههای وب است. مهارتهای موردنیاز برای یک توسعهدهنده وب متنوع است و اغلب به حدی گسترده که یک توسعهدهنده بهسختی میتواند در تمامی جنبهها بهطور عالی عمل کند. به همین دلیل، ممکن است یک تیم، فرآیند طراحی وب را پوشش دهد، و هر عضو تیم با نقاط قوت، تخصصها و نقش خاص خود در فرآیند توسعه شرکت کند.
فناوریهای وب شامل اجرای راهحلهای خاص با استفاده از فناوریهایی است که از قوانین و اهداف تجاری تعیینشده توسط مشتری پیروی میکنند. توسعهدهندگان وب رابطه حرفهای با مشتریان خود برقرار میکنند، با آنها تعامل داشته و برای درک عمیق نیازها تلاش میکنند تا این نیازها را به مشخصات وبسایت تبدیل کنند. مهارتهای قوی ارتباطی همراه با تکنیکهای تحقیقاتی و شناخت مخاطبان هدف، بازارها و روندها، رضایت مشتری را تضمین میکند.
پس از تکمیل استراتژیهای محتوای وبسایت، برنامهریزی معماری سیستم و کار بر روی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، توسعهدهنده وب وبسایت را با ابزارها و پلتفرمهای شخص ثالث ادغام میکند. فرآیند توسعه یک فرآیند تکراری است که در آن توسعهدهنده طراحی را پیادهسازی میکند، قابلیتهای دینامیک ایجاد میکند و کار خود را با استفاده از دستگاههای مختلف تست و اشکالزدایی میکند. توسعهدهندگان وب ممکن است وبسایت را با پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی ادغام کنند.
یک توسعهدهنده وب فرصتهای شغلی متعددی دارد. این میتواند شامل کار بهعنوان یک فریلنسر خوداشتغال، یک کارآفرین یا استخدام در آژانسهای تبلیغاتی و شرکتهای توسعه وب در سازمانهای مختلف باشد. موقعیتهای شغلی توسعهدهنده وب میتواند گسترده یا در زمینههایی مانند طراحی گرافیک برای وب، طراحی رابط کاربری، طراحی تجربه کاربری دیجیتال، توسعه فرانتاند، توسعه بکاند، توسعه سیستمهای مدیریت محتوا و مدیریت مشتری و پروژه تخصصی باشد. هر نقشی که یک توسعهدهنده وب انتخاب کند، ممکن است به دسترسی به امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، کتابخانههای متنباز و فریمورکها نیاز داشته باشد.
توسعهدهندگان وب برجسته ممکن است مهارتهای گسترده یا تخصصی مرتبط با وب داشته باشند. آنها باید ارزشهای هنری را درک کنند، درک عمیقی از طراحی رابط کاربری و مهارتهای برنامهنویسی داشته باشند و مسئولیت شخصی خود را برای بهروز بودن با روندها و فناوری وب بپذیرند. آنها همچنین باید پاسخگو به مشتریان باشند و توانایی کار در تیمهای ساختارمند و غیراستاندارد را داشته باشند. این ویژگیها به توسعهدهنده وب امکان میدهد تا در این جنبه بهسرعت در حال توسعه از فناوری ارتباطات مدرن مشارکت کرده و از آن بهرهمند شود.
تعداد رقابت کنندگان در هر تیم : مسابقه مهارت نوجوانان در رشته «فناوریهای وب» یک رقابت تکنفره است.
محدودیت سنی رقبا : رقبا بایستی دانش آموز متوسطه اول باشند.
تکنولوژی ها : رقابتکنندگان میتوانند پروژه خود را با استفاده از فریمورکهای مجاز پیادهسازی کنند، اما استفاده از فریمورکها اجباری نیست و کاملاً اختیاری است.
آزمون :
ماژول ها
در طول مسابقه، نوجوانان تنها دو ماژول ۳ ساعته به صورت صبح و بعدازظهر خواهند داشت که تواناییهای افراد در دو حوزه بکاند و فرانتاند توسعه وب سنجیده میشود. ماژول A (ماژول صبح) به پروژه فرانتاند اختصاص دارد و هدف آن ارزیابی تواناییها در پیادهسازی فرانتاند است. ماژول B (ماژول بعدازظهر) مربوط به بکاند بوده و تواناییهای افراد در حوزه پیادهسازی بکاند را ارزیابی میکند.
ماژول A - فرانت اند
تواناییهای فرانتاند شامل پیادهسازی طرحهای موردنظر در صفحات وب، ساخت وبسایتهای تعاملی با قابلیتهای پیشرفته، و بهینهسازی آنها از نظر دسترسپذیری (accessibility) است.
ماژول B - بک اند
تواناییهای بکاند شامل پیادهسازی سرویسهای بکاند، پیادهسازی SSR (Server-Side Rendering)، ایجاد و مدیریت RESTful APIها، اتصال به پایگاه داده مدیریت آن و طراحی ساختار دیتابیس میباشد.
ماژول صبح - فرانت اند – مدت زمان 3 ساعت
CSS Frameworks
Bootstrap
Tailwind
Javascript Frameworks
React.js
React router Dom
create-react-app
Vue.js
create-vue
Next.js
create-next-app
Nuxt.js
Vite
create-vite
Libraries
Axios
ماژول بعدظهر - بک اند – 3 ساعت
برای پیادهسازی ماژول بکاند، رقابتکنندگان مجاز به استفاده از دو زبان PHP و JavaScript (Node.js) هستند و انتخاب بین این دو زبان بر عهده خود رقابتکنندگان است.
رقابتکنندگان میتوانند از فریمورکهای مختلف استفاده کنند، اما استفاده از فریمورکها اجباری نیست و کاملاً اختیاری است.
PHP v8.2
Laravel 10
Node.js v22
Express
Libraries
Prisma
EJS
hbs
pug view engine
express-generator 4.16
MariaDB
نرمافزارهای موجود در سیستم رقابت کنندگان :
Visual Studio Code
PHPStorm
MySQL Workbench
Composer
Node.js (with npm)
PHPmyAdmin
FileZilla Client
Firefox Developer Edition
WinSCP